en pl
en pl

Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

Show issue
Year 2018 
Volume 10 
Issue 2

Co-ordination and co-operation in public administration in the light of the law

Wojciech Góralczyk
Akademia Leona Koźmińskiego

2018 10 (2) Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

DOI 10.7206/kp.2080-1084.219

Abstract

There are some typical relations that can be observed in public administration, including management, supervision, control, co-ordination and co-operation. The latter two are seldom subject to scrutiny by administration law academics. The purpose of this article is to initiate a discussion on filling this gap. In most cases, co-ordination is performed in connection with management, supervision or control. This type of co-ordination can be described as functional. However, independent co-ordination also exists. Due to the limited number of positive law regulations regarding this type of co-ordination, it is usually limited to the co-ordinating body applying non-executive measures. The co-ordination relationship in administration law is an unusual type. At least three entities are necessary for such a relationship to exist, namely a co-ordinator and two co-ordinated parties. The analysis of co-operation in public administration is possible upon considering the principle of general co-operation as a separate one. This principle could have the status of a general administration law principle, but the positive law does not currently formulate this principle directly. However, it can be derived from various applicable rules, including rules of constitutional importance. This principle dictates that all public administration entities must co-operate with each other. The article attempts to define forms of co-operation, indicating their diversity. Many issues related to co-ordination and co-operation in administration still require scientific explanation. A further stage should involve regulating these activities within the framework of the positive law. This could be implemented by future act – the “General Provisions of Administrative Law”.

References

  1. Błaś A., Boć J., Formy prawne w sferze działań zewnętrznych administracji publicznej, [w:] System prawa administracyjnego, t. 5, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  2. Boć J. (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2007. [Google Scholar]
  3. Brzozowski W., O potrzebie reformy konstytucyjnej, PiP, 2017, 12. [Google Scholar]
  4. Escuin Palop C., Curso de Derecho administrativo, Valencia 2004. [Google Scholar]
  5. Filipek J., Prawo administracyjne. Instytucje ogólne, Część II, Kraków 2001. [Google Scholar]
  6. Filipek J., Stosunek administracyjnoprawny, Kraków 1968. [Google Scholar]
  7. Góralczyk W., jr, Aksjologia środków kierownictwa w administracji publicznej, [w:] J. Zimmermann (red.), Aksjologia prawa administracyjnego, Warszawa 2017. Góralczyk W., jr, Kierownictwo w prawie administracyjnym, Warszawa 2016. [Google Scholar]
  8. Góralczyk W., jr, Podstawy prawa i administracji, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  9. Jabłońska-Bonca J., Podstawy prawa dla ekonomistów i nie tylko, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  10. Leoński Z., Nauka administracji, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  11. Lipowicz I., Pojęcie sfery wewnętrznej administracji państwowej, Katowice 1991. [Google Scholar]
  12. Niżnik-Dobosz I., Stosunki kontroli w administracji publicznej demokratycznego państwa prawnego, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  13. Olejniczak-Szałowska E., Porozumienie w sprawie przekazywania zadań publicznych (uwagi dyskusyjne na tle modelu ustawodawczego, [w:] J. Boć, A. Chajbowicz (red.), Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, Wrocław 2009. [Google Scholar]
  14. Piotrowska A., Europejska współpraca informacyjna w sieci organów, [w:] J. Sługocki (red.), Dziesięć lat polskich doświadczeń w Unii Europejskiej. Problemy prawnoadministracyjne, t. 1, Wrocław 2014. [Google Scholar]
  15. Rybicki Z., Administracja gospodarcza w PRL, Warszawa 1975. [Google Scholar]
  16. Stahl M., Szczególne prawne formy działania organów administracji, [w:] System prawa administracyjnego, t. 5, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  17. Starościak J., Administracja. Zagadnienia teorii i praktyki, Warszawa 1974. [Google Scholar]
  18. Waligórski M.A., Koordynacja – sposób administrowania, czy prawna forma działania administracji, [w:] J. Boć, A. Chajbowicz (red.), Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, Wrocław 2009. [Google Scholar]
  19. Wegner-Kowalska J., Skuteczność unijnego prawa administracyjnego na przykładzie ochrony weterynaryjnej, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  20. Ziembiński Z., Teoria prawa, Warszawa–Poznań 1978. [Google Scholar]
  21. Zimmermann J. (red.), Aksjologia prawa administracyjnego, t. 1 i 2, Warszawa 2017. [Google Scholar]

Full metadata record

Cite this record

APA style

Co-ordination and co-operation in public administration in the light of the law. (2018). Co-ordination and co-operation in public administration in the light of the law. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, 10(2), 543-560. https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.219 (Original work published 2018)

MLA style

“Co-Ordination And Co-Operation In Public Administration In The Light Of The Law”. 2018. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, vol. 10, no. 2, 2018, pp. 543-560.

Chicago style

“Co-Ordination And Co-Operation In Public Administration In The Light Of The Law”. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem, 10, no. 2 (2018): 543-560. doi:10.7206/kp.2080-1084.219.