en pl
en pl

Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem

Zobacz wydanie
Rok 6/2024 
Tom 16 
Numer 2

O instytucji wysłuchania publicznego – analiza z perspektywy teoretycznej oraz praktyki ustrojowej (V–IX kadencji Sejmu RP)

Bogusław Przywora
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (Polska)

Małgorzata Wróblewska
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (Polska)

6/2024 16 (2) Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem

DOI 10.7206/kp.2080-1084.677

Abstrakt

Celem opracowania jest ocena instytucji wysłuchania publicznego w procesie
stanowienia ustaw. W opracowaniu podjęto problem, czy instytucja wysłuchania
publicznego stanowi realny czy iluzoryczny instrument w procesie stanowienia
prawa? W rozważaniach uwzględniono z jednej strony zagadnienia teoretyczne
dotyczące instytucji wysłuchania publicznego, z drugiej zaś – przedstawiono
praktykę ustrojową wysłuchania publicznego (dane statystyczne dotyczące zastosowania
tej instytucji w V–IX kadencji Sejmu RP). Praktyka ustrojowa w tym okresie
pokazuje, że komisje sejmowe dość wstrzemięźliwie korzystają z tego uprawnienia.
Od wejścia w życie regulacji dotyczącej tej instytucji obejmującej okres od V do końca
IX kadencji Sejmu na 5855 projektów ustaw przeprowadzono zaledwCelem opracowania jest ocena instytucji wysłuchania publicznego w procesie stanowienia ustaw. W opracowaniu podjęto problem, czy instytucja wysłuchania publicznego stanowi realny czy iluzoryczny instrument w procesie stanowienia prawa? W rozważaniach uwzględniono z jednej strony zagadnienia teoretyczne dotyczące instytucji wysłuchania publicznego, z drugiej zaś – przedstawiono praktykę ustrojową wysłuchania publicznego (dane statystyczne dotyczące zastosowania tej instytucji w V–IX kadencji Sejmu RP). Praktyka ustrojowa w tym okresie pokazuje, że komisje sejmowe dość wstrzemięźliwie korzystają z tego uprawnienia. Od wejścia w życie regulacji dotyczącej tej instytucji obejmującej okres od V do końca IX kadencji Sejmu na 5855 projektów ustaw przeprowadzono zaledwie 34 wysłuchania publiczne obejmujące 46 projektów ustaw. Stanowiło to podstawę do sformułowania wniosków końcowych i postulatów de lege ferenda.ie 34 wysłuchania
publiczne obejmujące 46 projektów ustaw. Stanowiło to podstawę do sformułowania
wniosków końcowych i postulatów de lege ferenda.

Kompletne metadane

Cytowanie zasobu

APA style

Przywora, Bogusław & Wróblewska, Małgorzata (2024). O instytucji wysłuchania publicznego – analiza z perspektywy teoretycznej oraz praktyki ustrojowej (V–IX kadencji Sejmu RP). (2024). O instytucji wysłuchania publicznego – analiza z perspektywy teoretycznej oraz praktyki ustrojowej (V–IX kadencji Sejmu RP). Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, 16(2), 47-64. https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.677 (Original work published 6/2024n.e.)

MLA style

Przywora, Bogusław and Wróblewska, Małgorzata. „O Instytucji Wysłuchania Publicznego – Analiza Z Perspektywy Teoretycznej Oraz Praktyki Ustrojowej (V–Ix Kadencji Sejmu Rp)”. 6/2024n.e. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, t. 16, nr 2, 2024, ss. 47-64.

Chicago style

Przywora, Bogusław and Wróblewska, Małgorzata. „O Instytucji Wysłuchania Publicznego – Analiza Z Perspektywy Teoretycznej Oraz Praktyki Ustrojowej (V–Ix Kadencji Sejmu Rp)”. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem, 16, nr 2 (2024): 47-64. doi:10.7206/kp.2080-1084.677.