en pl
en pl

Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

Show issue
Year 2019 
Volume 11 
Issue 3

Jerozolima w potrzasku między Watykanem, Moskwą, ewangelikami republikańskimi, mesjanizmem judaistycznym i islamem

Uri Huppert
Cleveland State University

2019 11 (3) Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem

DOI 10.7206/kp.2080-1084.332

Abstract

Jerusalem, especially the Temple Mount (Moriah), has been sanctified by the three biggest monotheistic religions. By Judaism – the binding of Isaac (Old Testament), King David pronouncing Jerusalem the capital of the ancient country of Israelites, and two demolished temples. By Christianity – Christ prayed in the Second Temple, becoming later crucified and buried in Jerusalem. The ruins of the Second Temple became the site where the Muslim Al-Aqsa Mosque was built. The contemporary conflict is marked by: the emergence of the State of Israel (1948) and the capturing of Jerusalem (1967), Russian influences exerted by the Orthodox Church and Oriental churches, the political impact of Jewish messianism combined with a mass support for evangelical fundamentalism as offered by the Republican Party in the US,the conflict between the West and Israel, focusing on Jerusalem as the tinderbox for “contemporary messiahs”.

References

  1. Eldar A., Zeldar I., Lords of the Land: The War for Israel’s Settlements in the Occupied Territories, 1967–2007, Dvir publishing house, Izrael, 2005. [Google Scholar]
  2. Górny M., Kreślarze ojczyzn, PAN, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  3. Huppert U., Back to the ghetto, Prometheus Books, 1979. [Google Scholar]
  4. Huppert U., Izrael w cieniu fundamentalizmów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. [Google Scholar]
  5. Łach S., Geneza mesjanizmu biblijnego, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1970, nr 4–5, s. 167. [Google Scholar]
  6. Patek A., Birobidżan. Sowiecka ziemia obiecana, wyd. Historia Iagellonica, Kraków 1997. [Google Scholar]
  7. Shumski D., Beyond the National State, Yale University Press 2019 [Google Scholar]
  8. Eldar A., Zeldar I., Lords of the Land: The War for Israel’s Settlements in the Occupied Territories, 1967–2007, Dvir publishing house, Izrael, 2005. [Google Scholar]
  9. Górny M., Kreślarze ojczyzn, PAN, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  10. Huppert U., Back to the ghetto, Prometheus Books, 1979. [Google Scholar]
  11. Huppert U., Izrael w cieniu fundamentalizmów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. [Google Scholar]
  12. Łach S., Geneza mesjanizmu biblijnego, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1970, nr 4–5, s. 167. [Google Scholar]
  13. Patek A., Birobidżan. Sowiecka ziemia obiecana, wyd. Historia Iagellonica, Kraków 1997. [Google Scholar]
  14. Shumski D., Beyond the National State, Yale University Press 2019 [Google Scholar]

Full metadata record

Cite this record

APA style

Huppert, U. . (2019). Jerozolima w potrzasku między Watykanem, Moskwą, ewangelikami republikańskimi, mesjanizmem judaistycznym i islamem. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, 11(3), 278-291. https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.332 (Original work published 2019)

MLA style

Huppert, U. . “Jerozolima W Potrzasku Między Watykanem, Moskwą, Ewangelikami Republikańskimi, Mesjanizmem Judaistycznym I Islamem”. 2019. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, vol. 11, no. 3, 2019, pp. 278-291.

Chicago style

Huppert, Uri . “Jerozolima W Potrzasku Między Watykanem, Moskwą, Ewangelikami Republikańskimi, Mesjanizmem Judaistycznym I Islamem”. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, Krytyka Prawa. Niezależne studia nad prawem, 11, no. 3 (2019): 278-291. doi:10.7206/kp.2080-1084.332.