Cel: celem artykułu jest analiza dotychczasowych badań nad związkami intencji założenia
własnej firmy, sukcesu w prowadzeniu firmy a cechami osobowości przedsiębiorcy.
Metodologia: w ostatnich latach opublikowano kilka metaanaliz świadczących dobitnie o istnieniu ttakich związków. Skupiono się na: cechach tzw. Wielkiej Piątki (pozytywne związki z sumiennością, otwartością na doświadczenia i ekstrawersją, a negatywne – z ugodowością oraz z neurotycznością), potrzebie osiągnięć, skłonności do podejmowania ryzyka oraz poczuciu własnej skuteczności.
Wnioski/oryginalność: wyniki tych metaanaliz wskazują na istnienie systematycznych, istotnych statystycznie, ale umiarkowanych lub słabych związków zarówno z intencjami, jak
i z osiągnięciami przedsiębiorczymi. W podsumowaniu zaproponowano zarys modelu dalszych badań nad tą problematyką. Uwzględnia on zarówno mediatory, jak i moderatory, których wzięcie pod uwagę może istotnie zwiększyć predyktywność cech osobowości.
Ujawnionym brakiem w omawianych badaniach jest także mała liczba badań podłużnych – postulujemy więc, aby w przyszłych badaniach uwzględniać w większym stopniu ten schemat badań. Na uwagę zasługuje fakt, iż takie dane mogą pomóc w selekcji kandydatów otrzymujących pomoc w założeniu własnej firmy.