en pl
en pl

Decyzje

Zobacz wydanie
Rok 2014-03-28 
Numer 11

Grzech zaniechania. Świadkowie przemocy szkolnej w perspektywie teorii gier

Agata Komendant-Brodowska
Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego

2014-03-28 (11) Decyzje

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie zachowania świadków agresji szkolnej w perspektywie teorii gier. W artykule opisany jest problem dręczenia szkolnego (bullying), a w szczególności roli, jaką odgrywają w nim świadkowie przemocy. Uwaga jest tu skoncentrowana na obserwatorach, którzy ignorują przemoc lub starają się bronić ofiary. Ich zachowanie analizowane jest w ramach dwóch modeli odnoszących się do różnych etapów podejmowania przez obserwatorów decyzji o podjęciu lub zaniechaniu reakcji. Model wpływu informacyjnego dotyczy interpretowania zjawiska jako wymagającego bądź niewymagającego interwencji z zewnątrz. Uczniowie decydują w nim, czy podjęcie reakcji jest słuszne, biorąc przy tym pod uwagę zachowania swoich kolegów i koleżanek. Model ukazuje zjawisko ignorancji pluralistycznej oraz czynniki, jakie mogą wpływać jego pojawienie się. W modelu masy krytycznej obserwatorzy rozważają, czy ich reakcja ma szansę odnieść pożądany skutek w kontekście percepcji siły agresora. Jest to model gry o dobro publiczne i pokazuje on czynniki wpływające na zwiększenie szansy reakcji na przemoc.

Kompletne metadane

Cytowanie zasobu

APA style

Komendant-Brodowska, A. . (2009). Grzech zaniechania. Świadkowie przemocy szkolnej w perspektywie teorii gier. Decyzje, (11), 5 47. Pobrano de https://journal.kozminski.edu.pl/index.php/decyzje/article/view/114 (Original work published 2014-03-28)

MLA style

Komendant-Brodowska, A. . „Grzech Zaniechania. Świadkowie Przemocy Szkolnej W Perspektywie Teorii Gier”. 2014-03-28. Decyzje, nr 11, 2009, s. 5 47.

Chicago style

Komendant-Brodowska, Agata . „Grzech Zaniechania. Świadkowie Przemocy Szkolnej W Perspektywie Teorii Gier”. Decyzje, Decyzje, nr 11 (2009): 5 47. https://journal.kozminski.edu.pl/index.php/decyzje/article/view/114.