Cel: celem artykułu jest analiza możliwości zastosowania rozróżnienia na koncepcje
emic i etic w metodologii nauk o zarządzaniu. Rozróżnienie na te dwa podejścia
jest znaczące w badaniach kulturowych w lingwistyce, antropologii kulturowej
oraz socjologii. Jednak nie jest to dychotomia zbyt rozpowszechniona w naukach
o zarządzaniu. Jest również bardzo mało znana w polskim dyskursie zarządzania.
Metodologia: artykuł eksploatuje podejście emic i etic w odniesieniu do problemów kultury
organizacyjnej. Wskazanie na ten fundamentalny rozdział metodologiczny pozwala rozjaśnić pojęcie kultury organizacyjnej oraz przeanalizować możliwości jej kształtowania.
Wnioski: przy obecnym stanie wiedzy na temat kultury organizacyjnej trudno uznać, że
któraś z orientacji (emic/etic) jest skuteczniejsza w znaczeniu metodologicznym. A zatem użyteczne poznawczo jest stosowanie pluralizmu metodologicznego i łączenie w badaniach kulturowych obu orientacji.